tisdag 23 november 2010

Tisdagen den 23:november 2010

Mitt fjärde.....

.....blogginlägg. Fick lite tid över så självklart ska jag lägga den tiden på min blogg. Men jag inser just nu att jag inte riktigt vet vad jag ska skriva. Kanske jag då kan skriva om vad egentligen ordet blogg betyder. I Tanzania betyder ordet blogg följande. Om jag ber någon i Tanzania att blogga tittar de på mig på ett konstigt sätt, eller snarare så ser de ut som att de vill slå mig hårt. Detta kan bero på att i Tanzania är blogga det ljud som barkborrarna ger ifrån sig när de har sex. Främst är det barkborre-hanarna som låter men det har på senare tid blivit känt att även barkborre-honor med manliga könshormoner bloggar vid sex. Om vi går mer norrut, till Grönland mer exakt har ordet blogga en helt annan innebörd. När man bloggar på Grönland innebär det att de grönländska barnen istället för att köpa lördagsgodiset så gör de det på söndagar. Eftersom det blivit så vanligt på Grönland att köpa lördagsgodiset på söndagar har det fått ett eget namn, nämligen blogga. Att blogga på Grönland betyder kort och gott att man äter lördagsgodis på söndagar. Personligen tycker jag att det vore bättre att kalla det för söndagsgodis istället för lördagsgodis. Men det är ju jag, jag har ju inte ens varit på Grönland. Min bloggresa går vidare till det allra hårigaste av Kazakstan. Säg "blogga" till en man i Kazakstan och du får en blick som kan få vem som helst att bli mörkrädd. Vad det är som gör männen i Kazakstan så mörkrädda är att blogga betyder ungefär "din skäggiga svärmor". Om ni har sett en sådan svärmor tror jag att ni förstår. Här i Sverige är det lite enklare. Här betyder blogga helt enkelt, enligt SAOL, "att blogga är något som kvinnor roar sig med när de tycker att de inte har något annat att göra fast att de innerst inne vet att det finns hur mycket skit som helst som borde göras hemma". Inte mycket av detta stämmer på mig. Men jag tror att jag alltid identifierat mig med en skäggig svärmor från Grönland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar